Egenbetaling og Attester

 
Sygesikringen dækker langt de fleste ydelser i klinikken. Der vil dog være visse undtagelser. Generelt gælder, at situationer, hvor man ønsker at opnå en fordel, ikke er dækket af sygesikringen. Det gælder således for ansøgning om medicintilskud, ledsagerkort, handicapparkering, kørekort, attester til rejser osv. Det gælder også for vacciner, der ikke er en del af den offentlige sygesikring og vacciner, der ikke er en lægelig begrundelse for.
Vi udfærdiger forskellige typer attester. Attester er ikke dækket af sygesikringen og skal således betales af den, der anmoder. Det vil i nogle tilfælde være kommunen eller forsikringen, men nogle gange vil det være dig selv, der skal betale.
 

Attester

Skal du have udfærdiget en attest, kan du med fordel sætte dig ind i om du selv skal betale eller om en anden betaler attesten for dig. Ellers hjælper vi dig gerne. Vi kan ikke præsentere en fyldestgørende liste, men som udgangspunkt er her en prisliste over de mest anvendte attester. Det er vigtigt at du ved tidsbestilling fortæller hvad attesten hedder, så sekretæren kan afsætte den fornødne tid. Staten pålagde pr. 1. april 2005 moms på de fleste lægeerklæringer og lægeattester. Momsen er 25%.

Sygemelding

Vi dokumenterer kun sygdom, som vi har kendskab til – således kan vi ikke dokumentere, at man har været syg, hvis vi ikke er blevet konsulteret på det tidspunkt, hvor man har meldt sig syg. Feks i forhold til eksamensafholdelse eller fremmøde i retten – her gælder, at man skal kontakte os den pågældende dag for at vi kan dokumentere tilstanden. Ved sygdom opstået senere på dagen skal du straks ringe til os, hvis du har behov for dokumentation.

Arbejdsgivere kan anmode om enten en varighedserklæring eller en mulighedserklæring – sidstnævnte skal udarbejdes i samarbejde mellem leder og sygemeldte og medbringes i underskrevet form til konsultation.

Vi tilbyder ikke betaling på regning eller ean til arbejdsgivere, du skal således selv betale for attesten, men har krav på at få pengene refunderet af din arbejdsgiver.

Kommunale attester

Hvis kommunen ønsker en attest vedrørende dit helbred, vil kommunen aftale dette med dig først og bede dig bestille tid til udfyldelse heraf. Vi giver ikke tider, før vi har modtaget anmodningen direkte fra kommunen.

Forsikringsattester

Forsikringsselskaber kan anmode om attester elektronisk i vores system. Nogle forsikringsselskaber fremsender ikke anmodningen til klinikken, men kun til dig på mail. I disse tilfælde skal du medbringe anmodning og attest i papirform allerede ved tidsbestilling, så vi sikrer, at vi har de rigtige informationer og kan sætte den rette tid af til udfærdigelse af attesten.

Du skal være opmærksom på, at du i udgangspunktet selv skal betale for attesten umiddelbart i relation til udfærdigelsen, hvis ikke vi har modtaget en anmodning fra din forsikring enten elektronisk direkte eller som udskrift.
 
Ligeledes skal vi gøre opmærksom på, at du såfremt du udebliver uden rettidigt afbud til attestudfyldelse skal forvente at modtage en opkrævning for den afsatte tid i hht vores prisliste.
 
Andre typer af attester: Der findes et utal af attester og du er velkommen til at kontakte os, hvis du har behov for yderligere oplysninger om en specifik attest. Pris kan oplyses på ønske.

Almindelige attester (ikke momsbelagte)

Attestation ved sygdom (til arbejdsgiver – som skal refundere dit udlæg)

1000 kr

Mulighedserklæring (til arbejdsgiver – som skal refundere dit udlæg)

1000 kr

Attestation ved sygdom (til studieplads)

500 kr

Almindelige attester (momsbelagte, tillægges moms 25%)

Motorattest til kørekort (husk pasfoto og briller)

1. gangs kørekort

400 kr (500 kr inkl. moms)

Fornyelse af kørekort

600 kr (750 kr inkl. moms)

Øvrige

Attest vedrørende afbestilling af rejse

600 kr (750 kr inkl. moms)

Attest Student til USA

1200 kr (1500 kr inkl. moms)

Adoptionsattest

1200 kr (1500 kr inkl. moms)

Handicapskilt

650 kr (800 kr inkl. moms)

Øvrige friattester efter tidsforbrug

600 kr pr påbegyndt kvarter + moms

Ansøgning om enkelttilskud

500 kr (625 kr inkl. moms)

Helbredsattest for jernbanepersonale

1700 kr (2125 kr inkl. moms)

Helbredskontrol ifbm natarbejde

Ledsagerkort

1700 kr (2125 kr inkl. moms)

400 kr (500 kr inkl. moms)

Priser gruppe 2 patienter (ikke momsbelagt)

Konsultation

500 kr

Email konsultation

200 kr

Telefonkonsultation

200 kr

Sygebesøg < 4 km

1500 kr

Smear

250 kr

CRP

100 kr

Urinstiks

30 kr

Dyrkning af urin

150 kr

Priser privat (eksl moms, udenfor sygesikringen)

Konsultation

750 kr (937,50 kr inkl. moms)

Email konsultation

200 kr (250 kr inkl. moms)

Telefonkonsultation

300 kr (375 kr inkl. moms)

Sygebesøg < 4 km

2000 kr (2500 kr inkl. moms)

Smear

400 kr (500 kr inkl. moms)

CRP

150 kr (187,50 kr inkl. moms)

Urinstiks

50 kr (62,50 kr inkl. moms)

Dyrkning af urin

200 kr (250 kr inkl. moms)

Forsikringsattester (momsbelagte, tillægges 25% moms)

FP 100 helbredsattest

1545 ex moms (1932,25 kr inkl. moms)

FP 220 BT+ Lipid

2400 kr (3000 kr inkl. moms)

FP 230 HIV antistof

1000 kr (1250 kr inkl. moms)

FP 300 Begyndelsesattest

1000 kr (1200 kr inkl. moms)

FP 350 Statusattest til forsikring

1200 kr (1500 kr inkl. moms)

FP 360 nakke og hals

1200 kr (1500 kr inkl. moms)

FP 410 funktionsattest

1000 kr (1250 kr inkl. moms)

FP 420, FP 430, FP 440, FP 450, FP 460, FP 470, FP 480 og FP 490

1200 kr (1500 kr inkl. moms)

FP 500+510 sanseapparat

1600 kr (2000 kr inkl. moms)

Journalmateriale < 3 år tilbage i tiden

721 kr (901,25 kr inkl. moms)

Journalmateriale 3-6 år tilbage i tiden

1055 kr (1318,75 kr inkl. moms)

Journalmateriale > 6 år tilbage i tiden

1322 kr (1652,50 kr inkl. moms)

Aktindsigt

Efter gældende lovgivning, kan kun anvendes enkelt gang
Vil kunne udleveres på medbragt nyindkøbt og uåbnet USB

kr. 10,- (12,50 inkl. moms)/ark papir,
dog max ialt 200 kr (250 kr inkl. moms)